maandag 16 oktober 2017

NMBS



Op 9 december 1974 word ik aangeworven als "tijdelijk" contractueel opsteller in het goederenstation Brussel Klein Eiland (in december 1976 word ik statutair na een examen).

Brussel Klein Eiland is gelegen langs de spoorlijn 96A ten zuiden van Brussel-Zuid op het einde van de Tweestationsstraat in Anderlecht.

Brussel Klein Eiland
De stationschef heet Gowy en ik word verwelkomd door onderbureauchef Denis Vancraen. Hij trekt bijna een volle dag uit om mij een rondleiding te geven in het station.

Het duurt een tijdje voor ik vertrouwd geraak met het plaatselijk jargon: "Remise et prise à domicile", "Bureau restant" en "Souffrance".

Na een week mag ik optrekken om de nachtshift te doen.

Na een tijdje word ik overgeplaatst naar het station Halle en dit tot 31 juli 1975. De dag daarop vang ik mijn legerdienst aan bij de Zeemacht voor elf maanden.

In Halle is Vergracht de stationschef en ik word de adjunct van ontvanger Julien Taelman, die ook de "aanhorigheden" Vorst-Zuid, Huizingen, Buizingen, Lembeek en Ruisbroek controleert op gebied van financiën.

Julien is van Wortegem-Petegem en we nemen dezelfde trein op de Lijn 89. In Brussel-Zuid is het overstappen richting Mons. Pendelen tussen Wevelgem en Halle met de trein neemt toch wel wat tijd in beslag.

Met een collega van toen, Guido Nelis, zal ik later nog veel samenwerken op het hoofdbestuur.

Na mijn legerdienst hervat ik op 1 juli 1976 - het wordt een snikhete dorstige zomer met "zomeruren" -  het werk bij de NMBS en kom ik terecht op de toenmalige 1ste sectie van de Groep Brussel "Personeel en Sociale Zaken" op de dienst "aanwerving en examens".

De verschillende bureaus zijn gelegen in de Fonsnylaan 47B vlakbij het station Brussel-Zuid. Een "paternosterlift" verbindt er de verdiepingen.

Fonsnylaan 47B

Onderbureauchef van de 1ste sectie is Roger Van Steenberge, hij wordt mijn "spoorwegvader".


Met Roger op zijn pensioenfeest.

Andere collega's zijn o.a. Luc Coppens, Guy De Scheemaecker (met wie ik later nog zal samenwerken in het station Kortrijk) en de absolute vedette "Franske" Letellier.

Hoe zijn naam juist geschreven wordt? Eén "t*t" en twee "l*ll*n" antwoordt hij steevast aan de telefoon.

Collega's die er later bijkomen: Luc Antoons, Christine Moerenhout, Anita Verminnen, Marina Mortier, ...

Na de oliecrisissen van de jaren 1970 komt de economie sterk onder druk te staan en neemt de werkloosheid toe.

De toenmalige regeringen beslissen om over te gaan tot massale aanwervingen bij de overheid en vooral bij de NMBS.

Op de aanwervingsdienst waar ik tewerkgesteld ben worden jarenlang elke week op maandag tientallen mensen aangeworven, als statutair, contractueel of onder een "nepstatuut".

Op de aanwervingsdagen zijn ook steeds de vakbonden aanwezig. Het zijn gouden dagen voor hen, ze kunnen massaal veel zieltjes winnen voor hun winkel.

Wanneer Roger Van Steenberge vertrekt naar de pensioendienst op het hoofdbestuur in de Frankrijkstraat wordt hij opgevolgd door Georges Deroubaix.

Georges woont in Anderlecht, op een boogscheut van het Constant Vanden Stockstadium. Uiteraard is hij supporter van de lokale voetbalploeg.

De groep Brussel in de Fonsnylaan is een echte kweekvijver van (latere) hogere ambtenaren. Op de P1 heb je Roger Van Steenberge, op de P2 Marc Vanlaethem (later voorzitter ACV-Transcom), op de P3 Erik Vercruysse en op de P4 baremering Jan De Geijselaer.

De chef van al die bureaus "P" is Henri Goddé.

Met Jan De Geijselaer en Geert Vandroogenbroeck op het pensioenfeest van Roger Van Steenberge.

Wanneer ook Georges Deroubaix naar het hoofdbestuur vertrekt (examencommissie) mag ik hem als onderbureauchef opvolgen.

Op de P1 Groep Brussel.

In 1984 zoeken ze tijdig een opvolger voor Maurice Debacker op het hoofdbestuur.

Directeur Michel Bouquiaux schakelt Roger van Steenberge in als tussenpersoon. Roger kan mij overhalen om de stap naar de Frankrijkstraat 85, aan de andere kant van het station Brussel-Zuid, te zetten.

Frankrijkstraat 85.
Vanaf 1 oktober 1984 kom ik terecht op het principebureau van de bezoldigingen en werk er als onderbureauchef, bureauchef en afdelingssecretaris.

Collega's van toen zijn Bob Monstrul, Jan Somers, Odon Libert, Daniel Clamot, Pierre Sindic en Dirk Verdickt.

Voor de tweede keer hebben regeringsbeslissingen gevolgen voor onze werkzaamheden.

Na de massale aanwervingen op instructie van de regering volgen nu de besparingsmaatregelen (3 "indexsprongen", forfaitaire indexering "centen i.p.v. procenten", loonmatiging, solidariteitsbijdrage, bijzondere bijdrage voor alleenstaanden en kinderloze gezinnen, uitbetaling van de bezoldigingen "na vervallen termijn", ...).

Dat heeft allemaal gevolgen voor ons bureau "54-21", dat de principes beheert betreffende de barema's, indexering, sommige toelagen, het vakantiegeld, de jaarpremie en de bezoldiging van de buitenlandse handelsagentschappen en het ter plaatse aangeworven personeel in Lille, Parijs, Londen, Keulen en Basel.

In 1994 werken we een baremaherziening uit, de eerste na de grote herziening van 1979.

Wegens gezondheidsperikelen waarover ik reeds een stukje schreef (zie link) kan ik aan de slag in het station Kortrijk, op 10 minuutjes van mijn woonplaats in Wevelgem.

In die periode heb ik heel veel te danken aan Erik Vercruysse, die mij redt van een vroegtijdige pensionering wegens ziekte.

Erik sterft veel te vroeg, in 2014.

Niet alleen aan Erik heb ik veel te danken, ook aan de collega's van het station Kortrijk.

Tijdens mijn revalidatieperiode komt Rik Allegaert mij halen met het regiovoertuig en brengt hij mij na de dagtaak opnieuw thuis. Dat apprecieer ik nog steeds!

Kortrijk is een actief station, onder impuls van stationschef Jean-Pierre De Clercq, en bovendien een leuke werkplek. Voor de insiders word ik er "mesjeu arnoe" en collega Luc uit Menen komt aan zijn naam "moelinare". Samen hebben we ooit het kasteelbier in de thuishaven van onze chef geproefd ...

In het najaar wordt elk jaar een toeristische week georganiseerd, ik herinner mij de Ardense week.

Later staat ook de Kerstactie in de decembermaand op de agenda.



Met Eric Vanbeckevoort, in een kersttrein genietend van een speciale kerstfles.
In 1997 wordt 150 jaar lijn 66 (Kortrijk-Brugge) gevierd. Ik hoor sommigen zeggen, mezelf inbegrepen, de belangrijkste lijn van de regio Kortrijk na de lijn "69" (Kortrijk-Poperinge). Er wordt in elk station tussen Kortrijk en Brugge halt gehouden, o.a. om het boek "De Droogenbroodroute" voor te stellen en de dorstigen te laven. Auteur Frans Waeyaert speecht in elk station, in het eindstation Brugge gaat het al wat moeilijker.





Mijn Kortrijkse periode duurt precies 8 jaar, van 1 februari 1997 tot 31 januari 2005, op het einde bij de Directie Netwerk - Regio Kortrijk als Chef Algemene Diensten (verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, het economaat, het onthaal van de nieuwe personeelsleden en de administratie in het algemeen).

Station Kortrijk.
Het doet ook goed de ivoren toren in Brussel te kunnen verlaten en de NMBS op de werkvloer te leren kennen.

Mijn collega's in Kortrijk zijn o.a. Frans Devaere, Franky Ghekiere, Jean-Pierre Demeyere, Ria Demiddeleer, Ignace Vanhouwaert, Jacques Bekaert, Stefaan Depuydt, Luc Dedeurwaerder (overleden in 2017), Jean-Marie Vandenbroucke, Johan Claeys, Lode Messiaen, Guy De Scheemaecker, Johan Afschrift, Luc Demeulenaere, ...

Luc Dedeurwaerder


De regiomanagers van die periode zijn Jean-Pierre De Clercq en Eric Vanbeckevoort.

Regioleiding 2014.

Op 1 januari 2005 krijgt de NMBS een nieuwe structuur en ik maak van de gelegenheid gebruik om terug de stap te zetten naar Brussel en vanaf 1 februari 2005 word ik tewerkgesteld bij B-GB.302 bij de exploitant NMBS, een dienst die geleid wordt door Luc Hastir en rechtstreeks afhangt van Gedelegeerd Bestuurder Marc Descheemaecker, die ik persoonlijk leer kennen en appreciëren.

Na zijn periode als CEO bij NMBS schreef Marc Descheemaecker "Dwarsligger".


Het bureau "B-GB.302" is gelegen in de Hallepoortlaan, op een 5-tal minuten van het station Brussel-Zuid en o.a. verantwoordelijk voor de "Personeelskaders en -effectieven".

Hallepoortlaan 40.
Bij het afscheid van Marc Descheemaecker.
Op 1 juli 2007 word ik door de Raad van bestuur aangeduid als afdelingschef bij B-RZ (Reizigers), dat via B-RN (Reizigers Nationaal) en B-MO (Mobility) van naam verandert om uiteindelijk B-TR te worden (Transport - B-TR.01 - afdeling verantwoordelijk voor personeel en organisatie).

Mijn voorgangers zijn Gilbert Pandelaers en Roger Van Den Rijse.

Mijn meer dan 40 medewerkers verspreid over de 3 bureaus verdienen allemaal een dikke pluim!
Naar aanleiding van een onthaalsessie in februari 2009.

Op de achtste verdieping in het Atriumgebouw;

Directeur-Generaal bij B-RZ, B-RN en B-MO is Sabin S'heeren en bij B-TR Etienne Deganck.
Op 1 mei 2015 word ik gepensioneerd. Mijn terechte opvolger is mijn rechterhand Dirk Bieseman.

Dirk Bieseman helemaal rechts en Rita Moosen aan het woord tijdens een onthaalsessie.
Een overzichtje van mijn loopbaan:
09.12.74 : aanwerving als opsteller
20.05.83 : onderbureauchef
30.03.89 : bureauchef
01.07.95 : afdelingssecretaris
01.03.05 : adjunct eerste inspecteur
01.06.06 : eerste inspecteur
01.07.07 : afdelingschef (eerste inspecteur)
01.06.09 : afdelingschef (eerste inspecteur-afdelingschef)
01.05.15 : pensioen












2 opmerkingen:

  1. en nonkel Frans heb je ook al gekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb nog heel goede herrinneringen van je tijd bij de nmbs .....als je op bureau "principe kwesties" werkte ( met Jan Somers ) was ik er steeds welkom ..( om de specifieke wereldse vragen over mijn de dienst te beantwoordden ...)Daarna kwam ik je elk jaar tegen in Kortrijk voor de opening en de sluiting van de Kerstaktie .( waar ik de geluidsinstallatie plaatste )..en tot slot als medewerkervan Mr Hastir .....had je een logische kijk op het personeelsbeleid ...nog steeds een " dank U " ........

    BeantwoordenVerwijderen